tirsdag 1. oktober 2013

EPLE SYLTETØY(MOS)

Det er eplesesong, og jeg har plukket masse epler, så mange at jeg må lage masse godt av disse. Denne gangen ble det eplesyltetøy(kan jo ikke spise kake hele tiden..;) ). Det er så enkelt. Alle klarer dette! Du trenger epler, sitron, vann og evt. noe søtningsmiddel (sukker, sukrin etc). Slik kan det gjøres:





  • Ha vann og sitronskiver i en kjele, slik at vannet dekker eplebitene.
  • Vask, skrell og kutt opp eplene i større biter og ha de raskt i kjelen med sitronvannet. Da unngår du at eplene blir brune.
  • Når du har skrelt nok epler (jeg tar ca mål, så ca 1 kg), ta ut sitronskiver og hell ut vannet. 
  • Ha i nytt vann (ca 1-2 dl, bare sånn at du har litt i bunn av kjelen til å koke eplene og ikke steke de).
  • Kokes under lokk i ca 10-15 min til mos, husk å røre jevnlig.
  • Mine epler ble til mos lett, og jeg trengte ikke benytte en stavmikser. Men det kan du gjøre dersom du trenger det. Mos til ønsket konsistens.
  • Smak på syltetøyet og vurder om du klarer å spise denne usukret. Det ville nok være det sunneste. 
  • Dersom du ønsker å benytte et søtningsmiddel kan du gjøre det. Pass på å smake underveis slik at du ikke får en altfor søt mos.
  • Avkjøl syltetøyet og ha det i steriliserte syltetøyglass. 
  • Dersom du ikke har tenkt å spise syltetøyet forholdsvis raskt, frys det ned, og ta det opp og nyt det en deilig vinterkveld. Bon appetit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar